Broccoliplantidentiteitscrisis

Het is een fuik. Een misplaatste grap. En dat op een plek waar ik het het minst verwachtte: mijn tuin. Als je regelmatig mijn blog leest, weet je inmiddels dat ik geniet van mijn plantjes en in het bijzonder van mijn minimoestuin. Deze zomer probeer ik voor het eerst om de plantjes goed te blijven verzorgen. Ik sleep met gieters water ten tijde van droogte, zet bamboestokjes ernaast om ze stevigheid te bieden en pluk hier en daar wat weg om ze goed te laten groeien. Een dagtaak is schromelijk overdreven, maar ik heb het er maar druk mee. Sommige planten lijken aardig op elkaar. Ik heb de potten daarom een vast plekje gegeven, waar ik niet vanaf wijk, zodat ik weet wat waar staat. Gelukkig hebben we ook de plantkaartjes nog, die ik trouw in de aarde heb gestoken, toen ik de moestuintjes kreeg.

Natuurlijk word je wel eens teleurgesteld met zo’n tuintje. Bijvoorbeeld als je bij inspectie erachter komt dat je halve plant is opgegeten door Firma Slak &Co. Die overigens nergens te bekennen is, als je het ontdekt. Ik heb wat op ze gefoeterd! Een trots van mij is de broccoliplant. Ik ben gek op broccoli en dat je ze dan zelf kunt telen in de tuin, dat vind ik toch wel het summum. De plant groeit behoorlijk hard. Regelmatig kijk ik of er al iets van een broccoli te vinden is, maar nee. Ik moet eerlijk bekennen dat ik trouwens niet eens weet hoe dat er dan uit gaat zien. En waar die broccoli dan vandaan moet komen.

Als ik op een dag bedenk, dat ik dat op z’n minst wel even kan opzoeken – lang leve internet – kom ik tot een stuitende conclusie. De broccoliplantjes op het scherm lijken in de verste verte niet op de mijne! Even ben ik ontgoocheld. Ik voel me behoorlijk dom. Alles komt voorbij. Van Maus die al vroeg waar dan de broccoli uit moest groeien (Dat komt goed, Maus, jubelde ik, wacht maar af!) tot het feit dat ik me steeds afvraag aan welke kant de cherrytomatenplant nu stond. Dat een slak je halve plant wegknabbelt, is tot daar aan toe, maar dat het plantje niet is, wat er op het kaartje staat, slaat werkelijk alles!

Ik heb er weer van geleerd, zullen we maar denken: vertrouw nooit de plantkaartjes van de moestuinen van een niet-nader-te-noemen-supermarkt! De extra broccoli die ik deze zomer zal moeten kopen, omdat die niet aan mijn cherrytomatenplant groeit, zal ik bij een concurrent halen. Ha! Aan mij zullen ze niet verdienen. Cherrytomaatjes hebben we in elk geval genoeg, deze zomer. En een broccoli kweken, dat probeer ik volgend jaar gewoon opnieuw.

6 gedachtes over “Broccoliplantidentiteitscrisis

Geef een reactie

