Bloemkoolspread

Gisteren hadden we bloemkool over van de avondmaaltijd. Weggooien doet me altijd een beetje zeer. Ik kan het eigenlijk niet, zonder te bedenken dat iemand anders dat graag zou hebben opgegeten. Laatst had ik al eens een broccolispread gemaakt en daarna een wortelspread. Dat was wel bevallen. En dus googelde ik deze keer op bloemkoolspread en vond ik veel vaags. Ik ben normaliter (gek woord eigenlijk) iemand die het liefst zoveel mogelijk duidelijkheid heeft.  Dingen als gebruik wat je in huis hebt” en “naar smaak” vallen niet in de categorie duidelijkheid. Maar met een gekookte bloemkool die je niet weg wilt gooien, heb je weinig keus. Als een ware heldin trok ik de keukenkastjes open, keek ik wat ik in huis had en terstond had ik een bloemkoolspread in elkaar geflanst. Sjonge, valt dat even mee!

Ik zou zeggen probeer het ook eens. Voor mensen die liever een vaag-maar-toch recept volgen, staat hieronder mijn samenvoegsel. Want dat is het. Allemaal bij elkaar gooien en blenderen maar. Als je spread klaar is én ook nog lekker smaakt, heb je een fijn, groen, duurzaam, gezond gevoel. En willen we dat niet allemaal?

Bloemkoolspread

  • 240 gram gekookte bloemkool
  • Veel kerriepoeder (naar smaak)
  • 2 tl pijnboompitten (als je die in huis hebt)
  • Snufje paprika
  • Ruim snufje zout
  • 2 tl geraspte kaas
  • Je kunt er hoogst waarschijnlijk net zo goed kruidenkaas of Italiaanse kruiden doorheen gooien. Of rozijnen. Of pindakaas. Wees creatief!

4 gedachtes over “Bloemkoolspread

  1. Elizabeth zegt:

    Nou zeg!!! wat fantastisch… dit gaat je nog meer van dat soort probeersels opleveren is mijn ervaring. Ik was zoals jij en gooi nu werkelijk bijna alles door elkaar en maak de lekkerste dingen zonder recept. Ik ga dit ook proberen. Dank je wel.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

