In verwachting

tree-2073083_640

Ik durf te wedden dat een aantal van jullie na deze titel met koeienogen in vliegende vaart dit bericht scant. In verwachting…. ja….? Is ze zwanger…? Nee hoor, dat ben ik niet. Al voelt de intensiteit van het meeleven met zussen en vriendinnen wel eens zo.

Afgelopen week mochten we opnieuw horen van een zwangerschap. Het eerste kindje is op komst bij dit lieve stel mensen. Het werd ons tussen neus en lippen verteld – wat hadden ze het goed geheim weten te houden tot we elkaar weer zagen! Mijn brein gaat op zo’n moment op volle toeren werken. Nieuw leven, hoe zal het voor hen zijn? Hoe zullen ze het ervaren en hoe zal dit leven hen rijker maken? Een heleboel vragen, waarbij vooral ook niet vergeten mag worden: hoe zal het kindje genoemd worden?

Op de een of andere manier heb ik een diepe fascinatie opgebouwd voor namen. Al van jongsaf aan houd ik lijstjes bij van mijn favoriete namen op dat moment. Heerlijk vind ik het om daar over na te denken. Hoor ik ergens een bijzondere naam, dan kan je er vanuit gaan dat ik daarna niets meer opvang omdat ik de naam aan het ‘proeven’ ben. Het is voor mij een uitdaging om te raden welke naam ouders hun kind zullen geven. Kan ik inschatten wat hun smaak is? Om het mezelf makkelijk te maken heb ik zelfs een namenboekje, waarin ik alle te verwachten baby’s op schrijf, met ouders, broers en zussen, verwachte datum en uiteindelijk de naam en geboortedatum. Ja, het is wat eh… typisch, maar ach, ik kan er zo van genieten!
Niet iedereen in huis denkt er zo over. Regelmatig sleep ik Maus erbij om eens even te peilen: “Wat denk jij? Zou Emma wat zijn voor Henk en Tessa?” En Maus zit daar niet enorm op te wachten. Hij wordt er ook niet enorm blij van, zoals ik. Het kan hem dus ook niet enorm boeien. Hij is meer van het type: ‘Waarom raden? Geef de tijd z’n zin en je weet het vanzelf.’ Maar oeh…daar heb je weer zo’n bizar punt: ongeveer zes maanden lang weet je dat er een kind komt en al die tijd weet je niet hoe het gaat heten. En dan is daar eindelijk het verlossende woord per telefoon. Hij is geboren, ja alles gaat goed (zelfs ik vind dat belangrijker dan de naamkeus) en hij heet…. Sjors! En vanaf dat moment weet je niet beter. Terwijl je het al die tijd NIET WIST. Van tevoren kon het Matthijs, Lodewijk, Rinus, Kees of weet ik wat worden. Maar als je het eenmaal weet, dan is het alleen nog maar Sjors. En niks anders.

Als je mij dus eens wazig in de verte ziet staren, terwijl er net een aantal namen zijn genoemd, dan weet je dat ik even naamdenk. Bij onze vrienden heb ik nog een aantal maanden de tijd om een naam te raden. Maar weten dat het kindje er aan komt is al zo’n cadeau! Ik kon op de terugweg van ons bezoek aan hun dan ook alleen maar prevelen: “Een meisje…. een meisje… Ze krijgen een meisje!”

6 gedachtes over “In verwachting

Geef een reactie

