Bij jou

Nog niet zo lang geleden reed ik met Eep richting de huisarts. Onze man had een klein klachtje, maar de doktersassistente adviseerde om hem even na te laten kijken. Ik ben iemand die zelf graag weet wat er komen gaat en dus bereid ik Eep ook vaak voor.
“Straks gaan we naar een meneer, en die gaat even naar je kijken,” vertelde ik. Om te checken of hij het goed had begrepen, ratelde hij: “Memeer, Eep, kijken?”
“Ja,” bevestigde ik, “die meneer gaat jou helpen met je au. Mama blijft bij jou.”
Opnieuw herhaalde hij me: “Memeer, Eep au. Mama bij jou.” De boodschap was overgekomen, bleek gedurende de rest van de rit. Het werd net zo lang herhaald tot we er waren. Wat vooral bleef hangen was: mama bij jou. Het ontroerde me, vooral omdat hij nog niet begreep dat hij “bij mij” moest zeggen, maar wel de strekking in de gaten had en het hem kennelijk houvast bood.

Een paar dagen later zaten we aan tafel te bidden. Ik vroeg God of hij bij ons wilde zijn die dag. Bij Eep, bij Maus, bij mij. Er stond voor mij een belangrijk gesprek op de planning. En wat is het dan fijn om dat je Vader in de hemel voor te mogen leggen. Maar opeens dacht ik: waarom vraag ik God of hij er bij wil zijn? Alsof dat nog onzeker is… Jezus zei zelf al eeuwen geleden: “Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.” In kindertaal: er gaat nog veel gebeuren, maar Papa is bij jou. Elke dag.

Ik denk dat ik ga oefenen, om dat in kinderlijk vertrouwen te herhalen tot we er zijn. “Papa bij jou.” En in plaats van Hem er om te vragen zal ik Hem ervoor danken dat Hij er bij is. Want Hij geeft, voor je vraagt.

8 gedachtes over “Bij jou

  1. Ruth zegt:

    Wauw, dankjewel! Ik ken je helemaal niet, maar Anne Lies is mijn buurvrouw. Heb haar vanochtend nog gesproken, zij kan je haarfijn uitleggen waarom dit me juist nu raakt.

    Like

Geef een reactie

