Gips

Oef, wat is het soms ingewikkeld om te begrijpen of uit te leggen hoe een ongedefinieerd ziektebeeld werkt… Vandaag werd me gevraagd meewerking te verlenen aan een vergadering. Niet zo’n lange vergadering misschien, maar wel erg belangrijk en over een onderwerp waarbij mijn ervaring eigenlijk niet kon missen. 

Mentaal werk is voor mij op dit moment praktisch onmogelijk. Hang een half uur met me aan de telefoon en ik ben gevloerd voor op z’n minst drie dagen. Kom bij me langs en na een kwartier staat mijn hoofd op Staar-and-nothing-but-staar. Ik kon niet anders dan de vergadering afzeggen; alle  belangrijkheid ten spijt.

Terwijl ik ándere dingen wel kan en ook graag wil doen. Een wasje draaien. Aardappelen schillen. En ook mijn werk op school waarbij ik naast leerlingen zit en ze begeleid; dat is ook mentaal werk, maar eh… lícht mentaal om zo maar te zeggen.

En dan ben ik zo gauw bang dat mensen in mijn omgeving er weinig van snappen. Ik trap snel in de valkuil dat ik denk te weten wat men denkt: als je het één kan, waarom dan het ander niet? En ik blijf maar twijfelen aan mijn eigen beoordelingsvermogen.

In zulke gevallen helpt het voorbeeld met een gebroken been. Stel, je breekt je been, een paar dagen voor je de marathon zou gaan lopen. De arts doet er een mooi gipsje omheen en je huurt krukken voor een week of zes. De marathon moet je helaas afzeggen, want dat is gekkenwerk. Maar met je krukken strompel je wél door het huis. Je doet wél dingen die nodig zijn en kunnen. Ook al doe je rustig aan.  Je past je aan, aan de omstandigheden.

Nou, precies zó werkt het als je concentratie gebroken is. Ik pas me aan, zo goed en kwaad als het gaat. Soms kan ik wat meer, soms wat minder. Maar een ‘marathon’ met mijn hoofd? Dat is gekkenwerk. Naast hulpverleners ben ik zelf de enige die dat een beetje kan inschatten. Dus daar mag ik gewoon op vertrouwen. En ondertussen zie ik uit naar de tijd dat het gips eraf mag!

7 gedachtes over “Gips

  1. Lida van Dijk-Hagg zegt:

    Wat mooi gevonden!! Een gebroken been is iets dat duidelijk te zien is – je kán er niet omheen.
    Begrip – tijd – heling. Ik wens je Gods zegen !!
    Groet, Lida

    Like

  2. Anne Stekhoven zegt:

    Goed gevonden Maria. Ik had het er gisteren nog over, met mijn vriendinnen die ik ken van de revalidatie; dingen in je eigen omgeving/huis gaan vaak beter dan ergens zitten luisteren en concentreren. Je huishouden en een beetje rommelen vergen minder van je brein.

    Like

Geef een reactie

