Maak je eigen prentenboek

Laatst had ik een platenboek gevonden wat al een poosje voor Eep op mijn verlanglijstje stond. Bij de uitgeschreven boeken in de bibliotheek notabene. Voor geen geld nam ik mijn schat mee naar huis en wat ik verwachtte gebeurde: het sloeg aan. Het boek Ik ben Bas is al wat gedateerd, maar nog steeds erg leuk voor een peuter om te bekijken. Ook voor de taalontwikkeling erg leuk, want op een speelse manier leert je kind allerlei dingen uit het dagelijks leven te zoeken en te benoemen.

Het enige nadeel van het boek is dat het op papier is gedrukt en niet op karton. Onze Eep was zo enthousiast en het boek al zo vaak bekeken, voordat wij hem kregen, dat het scheuren begon te vertonen. De eerste scheuren plakte ik met doorzichtig tape, maar al gauw was er geen beginnen meer aan. Het boek zou snel zijn einde naderen. Tot ik op het idee kwam om de bladzijdes los te snijden en in een map met insteekhoezen te doen. Na enig getwijfel (ik ben een boekliefhebber, en oh wat is het lelijk om een boek te ‘versnijden’ en in een snelhechter te stoppen) heb ik toch mijn plannetje uitgevoerd.

En met succes! Eep wil nog steeds elke dag kijken in het boek van “Bafff”. Onze man is sowieso erg gecharmeerd van plaatjes. Geef hem een catalogus van een vakantiepark en hij is er uren zoet mee. Dat wil zeggen: als Maus of ik met hem mee kijken. Vooral de oudere mensen in zulke catalogi vindt hij razend interessant. Het lastige is dat hij zelf het geduld niet heeft om ze op te zoeken. Dan wordt ons het blad toegeworpen met de vraag:”Opa? Oma?” en zijn we een kwartier bezig om alle opa’s en oma’s die erin staan op te zoeken. Tot ik vanmorgen bedacht dat er nog lege insteekhoezen waren, achter in de snelhechter van Bas!

20170201_130907.jpg

Nu heeft Eep een snelhechter met Bas én met alle opa’s en oma’s uit de vakantiecatalogus. Hij was er helemaal mee in zijn nopjes. Ik zit eraan te denken om nog meer plaatjes voor hem te knippen of tekenen. Het is zo gedaan en hij heeft er veel plezier van. Een kinderhand is gauw gevuld.

7 gedachtes over “Maak je eigen prentenboek

  1. Dorien zegt:

    Heel leuk! Hier doen wij dat ook sinds jongsaf aan met foto’s van de vakantie of geboorte. In fotoalbumpjes dan. Ook wel met verjaardagskaarten. En bladeren en vertellen maar! Maakt niet uit hoeveel en hoe hard 😉

    Like

  2. Gerdieneke zegt:

    Leuk idee, onze noel heeft ook zo’n boek die groeit nog steeds. Alles wat hij leuk vind komt erin vooral plaatsjes uit het speelgoed boek zoekt hij uit. Of mooie kleurplaten die hij heeft Gemaakt. We zijn begonnen toen hij net drie was, nu is hij vijf en lijkt hij er nog vaak in..

    Like

Geef een reactie

