Mooi, omdat het van jou is

Een paar weken geleden kreeg ik van iemand een stapel magazines van VT Wonen. Zij had ze uit en ik mocht ze hebben. Heerlijk! Ik hou van mooi en als in zo’n magazine alles bij elkaar komt qua interieur, kan ik daar echt van genieten. Hoewel het soms ook wel frustrerend is. Er zijn blijkbaar mensen in staat om een leefomgeving te creëren die op alle fronten klopt. Het is voor mij duidelijk dat ik in elk geval niet tot die categorie mensen behoor. Ik geniet van mooie dingen in onze huiskamer en doe mijn best om het zo nu en dan weer te veranderen, maar een heuse interieurheld, nee dat ben ik niet. Het blijft bij genieten en verwonderen hoe een ander dat toch doet.

Gisteravond stond ik -na een avondje huizen ‘bladeren’- mijn tanden te poetsen en keek ik keurend om mij heen in de badkamer. Het is een ruimte in ons huis die voldoet. Veel meer kan ik er niet over zeggen. Stel dat we iets willen verbouwen in huis, dan staat de badkamer op nummer 1. Ik keek naar de wastafel, spoelde mijn mond en dacht toen: ik kan er niet mee zitten. Ik kan er gewoon niet mee zitten dat dit geen mooie plek in ons huis is. Natuurlijk is het leuk als je een mooie badkamer hebt, maar: het is onze badkamer in ons huis. We hebben het goed en het is prima zo!

Die gedachte bracht me terug naar 2014. Naar een totaal ander onderwerp. De één na de andere vrouw in onze omgeving bleek zwanger, terwijl wij ook graag een kindje wilden. Vanwege mijn gezondheid hadden we het uitgesteld, maar verder waren we er zó aan toe. Op een avond toen we opnieuw hoorden van een vriendin die zwanger was, barstte ik in tranen uit en besprak ik mijn verdriet en gemis met Maus. Hij deelde in mijn wens, was zelf ook verdrietig, “maar Maria,” zei hij toen, “dit is óns verhaal. We kunnen vergelijken met anderen wat we willen. Maar dit is ons verhaal. Ons verhaal met God. En dáárom is het mooi.”

Wat kunnen we ons vergapen aan andermans huis, andermans baan of andermans leven. Van de buitenkant ziet het er allemaal schitterend uit. En we frustreren ons zo snel omdat het niet lukt om zelf een ideaal leven te creëren.
Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen leven te leven. Langs wegen die lang niet allemaal volgens het boekje lopen of uit de catalogus komen. Maar wél persoonlijke wegen. Bedacht door een God die het beste met je voorheeft en je door alles heen wil laten groeien. Specifiek en heel persoonlijk voor jou ontworpen. Het is jouw verhaal. En daarom is het mooi!

4 gedachtes over “Mooi, omdat het van jou is

Geef een reactie

