Moedgevers

Af en toe duurt het even voor er een nieuw blog verschijnt. Hoe moeier een mens is, hoe minder inspiratie er vloeit -zo werkt dat ook bij mij. Gelukkig heb ik nog steeds ingevingen en momenten dat de woorden door mijn hoofd vliegen. Dan denk ik: vlug, vlug! Waar is een pen, waar is papier? Want voor ik het weet is het moment voorbij en gaat het inspiratiekastje weer dicht. En blogs die geschreven zijn zonder inspiratie…? Brrr! Daar zit niemand op te wachten. Helaas heb ik voornamelijk inspiratie op totaal onhandige momenten. Bijvoorbeeld om twee uur ’s nachts, als de slaap niet wil komen. Een blog schrijven kan dan wel opluchten, maar zorgt ook voor adrenaline en dat kan je rond die tijd niet gebruiken. Dit alles terzijde. Mijn blog gaat er verder niet over, ik moest het gewoon even kwijt.

Het wil de laatste weken allemaal niet zo met mijn gezondheid. Het komt erop neer dat ik moeier en moeier wordt en dat ik vanuit de kant van hulpverlening voornamelijk de psychische kant op wordt gestuurd in mijn zoektocht, terwijl ik emotioneel prima in m’n vel zit. Frustrerend tot en met. En vooral: niet helpend. Wat wel helpt, of beter wíe wel helpen, dat zijn de mensen die een ochtendje voor Eep willen zorgen, mijn werkgever en de werkgever en collega’s van Maus die volop meeleven, familie en vrienden die lieve berichtjes sturen, geen vragen stellen en genoegen nemen met eh… niks.

En wat enorm helpt zijn moedgevers. Zo noem ik het maar even. Richtingaanwijzers, die je de goede kant op wijzen als de moed je in de schoenen zakt. Het leuke is: je kunt ze verzamelen en voor je snufferd neerzetten, letterlijk. Zo staan er in onze huiskamer twee teksten. “God is able” en “our God is stronger”. Korte teksten waar ik in geloof en waaraan ik mezelf wil herinneren, als het tegenzit.


Zo heb ik ook muzikale moedgevers. In de loop der tijd heb ik een afspeellijst samengesteld, met “troostliedjes”. Al luisterend wordt ik bemoedigd en getroost. Word ik weer op het spoor gezet van Gods liefde. Tenslotte heb ik veel aan mijn tijd-met-Godboekje. Hierin schrijf ik mooie liedteksten, bijbelteksten en gebeden op. Helemaal niet frequent, maar gewoon zo eens, als ik eraan denk. Wanneer ik teruglees hoe ik de vorige keer moed kreeg, vul ik mezelf er opnieuw mee.
Deze blog is niet bedoeld om te vertellen over mij, maar om je de tip te geven: verzamel je eigen moedgevers. Op een manier die bij jou past. Omring jezelf met positieve woorden, troost en richtingaanwijzers. Het maakt het allemaal wat lichter. Als ze dan nodig zijn, hoef je alleen maar om je heen te kijken.

Sta je zo gezond en happy in het leven, dat je geen moedgevers nodig hebt? Misschien kun je er dan één zijn…

4 gedachtes over “Moedgevers

Geef een reactie

