Kunstig

“We zijn overgestapt op kunst,” zei een vriendin van ons, toen ze de deur opendeed. Eep mocht bij haar spelen en was zo ongeveer naar binnen gerend, toen hij de bijzondere kerstboom in haar woonkamer zag staan. Wij hebben geen kerstboom. Ik krijg het al benauwd als ik erover nadenk: de boom kopen, de troep, de ballen, de lichtjes en na drie weken álles weer opruimen… Brrr! Maus maakt er geen probleem van en Eep ook niet. Die laatste vind mijn kerststukjes ook “jooi!”.

Maar deze boom bij onze vriendin verdiende zijn aandacht. Want kunst was het zeker! De boom leek door midden gezaagd en tussen beide boomhelften was een gezellig dorpje neergezet. Een wintersfeertje om zo maar te zeggen. Het toppunt van knusheid.


Ik liet Eep achter en vertrok. Terwijl ik de ring opreed, bedacht ik pas dat ik de eerste zin van mijn vriendin verkeerd had geïnterpreteerd. Ik dacht: ze heeft een waar kunstwerk  van de boom gemaakt (wat niet gelogen zou zijn). Maar zij bedoelde gewoon dat ze nu een kunstboom hadden gekocht in plaats van een echte.

Kijk, en dát heb ik dus altijd. Geef twee mogelijkheden en ik kies degene die het minst voor de hand ligt. Dat heb ik al van jongs af aan en zit ‘em ook een beetje in ons bloed. Het is niet logisch. Sterker nog: het is vaak erg onhandig om anders te denken. Gekscherend noemden we dat van huis uit ‘een kronkel in je hoofd’.

Maar vandaag dacht ik: nee. Gewoon nee. Het is misschien ánders denken en misschien ook wel onhandig, maar het is ook precies daar waar mijn creativiteit vandaan komt. Nou, en daar ben ik dus heel blij mee. Het is maar net hoe je het ziet.  Het is geen kronkel, het is kunst! Kunst in mijn hoofd. Zonder dat zou mijn leven niet mijn leven zijn. En die onhandigheid neem ik dan maar gewoon voor lief.

7 gedachtes over “Kunstig

  1. mama zegt:

    Ja, dat is het precies: kunst in je hoofd! En wat het leven zoveel interessanter voor je maakt! Je moet het niet zien als een onhandigheid, maar als een extra dimensie die anderen (ik helaas ook) moeten missen!

    Like

  2. Anne Stekhoven zegt:

    Heel herkenbaar. Ik draai de woorden rond in mijn hoofd en lees ook soms iets heel anders dan wat er staat. Vanmorgen maakte mijn hoofd van de woorden ‘wetenschappelijk onderzoek’ – ‘vriendschappelijk onderzoek’. Hoe mijn hoofd daar nu bij komt? Ik moet er maar om lachen, net als jouw kunstig blogje.

    Like

  3. Rinette zegt:

    Voor mensen om je heen is het juist heel verfrissend (weet zo gauw even geen ander woord)! Juist omdat veel mensen niet zo denken als jij, ik vind het zelf dan heerlijk om het op een andere manier te zien. (snap je een beetje wat ik bedoel?)
    ‘Kunst in je hoofd…’ mooi gevonden!!

    Like

Geef een reactie

