De wondere wereld van 21 maanden

Verdwaasd kijk ik naar de lege puzzel op schoot. Naast me zit een jongetje van bijna 21 maanden. Genoegelijk tegen me aan te schurken, op de bank. Huilend werd ‘ie wakker en nu gaat hij huilen bij alles wat hem niet zint. Dus dan maar een mama-zoonmoment met de lege puzzel. Ja en leeg blijft ‘ie. Hoe ik Eep ook ‘bepraat’,  hij weigert stukjes in de puzzel te doen,  duwt ze met een chagrijnig “nei”  uit mijn handen en als ik eigenwijs zelf stukjes achter zijn rug om in de puzzel doe,  trekt hij ze er gepikeerd weer uit. Fascinerend! We zitten samen naar de lege puzzel te staren. Ik vraag me af wat hij er nou leuk aan vindt,  maar dit is duidelijk wat hij wil.

Het is een ongekende verrijking,  zo’n dreumes in huis.  Ik hou niet van het woord ‘ongekend’,  maar als het nou eenmaal zo is,  moet je daar niet moeilijk over doen. Alles wat in ons leven gewoon was geworden,  krijgt een nieuwe glans. Alsof het is opgepoetst en ik weer zie,  hoe bijzonder de dingen zijn. Zoals wandelen door een bos vol knisperende blaadjes. Zoals sinterklaas vieren. Zoals een bakje met kruidnootjes krijgen en die genoeglijk opknapperen terwijl het buiten langzaam donker wordt.
Alles is nieuw voor Eep. En ik maak steeds hunkerend de eerste ervaringen van hem mee. Wat is de wereld wonderlijk. Over taal nog niet gesproken. Als andere mensen altijd “jij”  tegen je zeggen,  ben jij dus jij. Probeer dan maar eens uit te leggen dat je over jezelf altijd “ik” hoort te zeggen.  Onbegrijpelijk. En dus zegt onze man vrolijk “jij” als hij zichzelf met zijn vingertje aanwijst.

En als we papegaaitje leef je nog hebben gezongen,  is daarna natuurlijk mamegaaitje aan de beurt.

Dreumeslogica, puzzelstukjes en ingewikkelde kwesties en tegelijk eindeloze verwondering en genieten van wat komt aanwaaien. De wondere wereld van 21 maanden maakt me een dankbare genieter.

3 gedachtes over “De wondere wereld van 21 maanden

Geef een reactie

