Non-food

Hoe het precies gebeurd is, weet ik nog steeds niet, maar ik ben toch wel een beetje verslingerd geraakt aan haken. Het begon met een poging, waarbij ik al snel dacht: Zie je, het is niet voor mij weggelegd! Steken verschilden van grootte, er ontstonden gaten, terwijl ik héél netjes elke steek had doorhaakt en bij het keren van het haakwerk had ik opeens drie steken teveel.

Ik gaf er de brui aan, met de gedachte: Als ik het niet meteen goed kan, dan maar helemaal niet. Oh, het domme ongeduld der perfectionisten!

Maar blijkbaar was mijn nieuwsgierigheid groter. Ik heb het nog een kans gegeven en zie nu: ik kan haken en ik geniet ervan! Ik heb een eenvoudig haakwerk (lees: steeds dezelfde steek tot het af is) voor als Eep hier rondscharrelt en daarnaast maak ik af en toe haakwerkjes vanaf patroon, waarbij ik mezelf uitdaag tot mijn eigen grens: het moet snel resultaat leveren. Ik ben nogal snel tot opgeven bereid als het lang duurt. Bij patronen gaat het me vaak niet om het plezier van het haken, maar puur om het resultaat. Tja, struin maar eens door het plakboek van Pinterest: er zijn ook zulke leuke mutsjes, knuffels en slofjes te haken!

Er is één soort haakwerk waar ik van gruwel. Waar ik gewoon níet bij kan, dat mensen dát willen haken. Hé, ik wil niemand beledigen; iedereen moet vooral haken wat ze wil. Maar wat ik nooit, NOOIT, zal haken is eten. Van die Engelse dropjes. Of gebakjes. Die je dan ter decoratie in een pot kan zetten. Om trek te krijgen. En er dan vervolgens achter te komen dat je niets in huis hebt en dat je boodschappen moet doen. Nee dus. Beste lezers, in mijn opinie is eten er om te eten en niet om te haken.

En omdat ik die mening al ben toegedaan, sinds mijn eerste haakstapjes, dacht ik dat het mij nooit zou gebeuren dat ik verlekkerd naar iets zou kijken wat je niet kunt eten. Maar zet voor de gein eens een glazen pot met gekleurde papieren sterretjes in het zicht. Precies op de snoepjesplank…. Ik wilde dus serieus een fractie van een seconde de pot opendraaien en lekker een handje sterretjes snaaien…. Mmmm!

Heeeul gauw die pot op een andere plek neerzetten…!

Ps. de sterretjes zijn niet om te eten, maar kunnen wel heel leuk dienen als ‘garnering’ van cadeautjes in folie. Hoe je ze maakt, kan je hier vinden.

4 gedachtes over “Non-food

Geef een reactie

