Voor U

Het vliegt me regelmatig aan,  dat ik zo weinig kan. Voor een buitenstaander wordt het op den duur een gegeven. Iemand kent jou als persoon met weinig energie en het is wat het is. (En terecht,  want een ander kan en hoeft jouw moeiten niet te voelen of te dragen.) Maar zelf bots ik elke dag wel een keer of twintig tegen mijn eigen grenzen aan. De laatste tijd probeer ik het meer. . .  eh tja,  te omarmen zoals ze dat tegenwoordig zo mooi kunnen formuleren. Helaas voelt omarmen niet zo warm als het klinkt. Het voelt als een soort van rouw. Om het idee dat je de gewone alledaagse dingen kan doen,  toch los te laten.  Ik doe mijn best om te balanceren op het dunne koord van energie dat ik heb,  maar val me vaak een blauwe plek of een gebroken rib. Mijn dagen zijn vol van teleurstelling van gemiste verjaardagen, niet je hulp kunnen aanbieden waar het zo nodig is en de eindeloze vervelingsmomenten. Hoe kan je nou nóg rustiger aan doen,  als je al zo’n stilgezet leven hebt?

En dus blijft er niets meer over dan het te laten zijn. Er regelmatig een potje om te huilen en weer door te gaan. Dankbaar te zijn – en dat ben ik- voor zo’n geweldige man en een heerlijk klein mannetje.  En vooral niet vergeten te bidden. Als het dan verder nergens goed voor is,  laat me dan in elk geval moe en afgepeigerd zijn tot eer van U!

De God die hemel en aarde heeft gemaakt,  de Schepper van de prachtige herfstkleuren,  die kan mijn leven toch gebruiken. Daar ben ik van overtuigd.

8 gedachtes over “Voor U

  1. Lydia van der Pol zegt:

    Ik voel met je mee en ik beleefde het bijna precies op dezelfde manier. Ik denk dat ik hierdoor een beetje beter heb geleerd te leven in overgave en in afhankelijkheid van God. En dat is écht een kostbaar geschenk. Ondanks de pijn, het verdriet en de rouw die je voelt.

    Ik heb trouwens erg veel gehad aan een poliklinisch revalidatietraject waarin ik veel met een ergotherapeut sprak over deze dingen. Zij leerde me beter met mijn beperkte energievoorraad om te gaan.

    Like

  2. Miriam zegt:

    Soms zie ik ook het nut niet van zinloos lijkende dagen… En toch mogen we zeker weten dat we er toe doen, zelfs dan! Soms moeilijk te begrijpen… Maar toch! Die zekerheid maakt me dan ook wel weer rustig.

    Like

Geef een reactie

