Poes

Héél lang heeft hij het uitgehouden zonder favoriete knuffel. Knuffeldieren deden hem niet zoveel. En wij dachten dat dit een typisch Eep-dingetje was, net als dat hij zijn speen op een dag niet meer wilde en dat was dat. Maar niets was minder waar; na een heerlijke logeerpartij met ons gezinnetje bij opa en oma én poes, was hij om.

Hij kreeg een favoriet knuffeldier. En dan niet Giraf, die wij van Maus’ werk kregen, ook niet het fantastische doch enorm pluizige schaap van oom P. en tante K. en zelfs niet het heel lieve beertje in de volksmond “Biiiiaaah” genoemd. Nee, de voorkeur van Eep gaat uit naar Poesje.

Ondanks het feit dat wij poezen liever zien gaan dan komen, was ik erg vertederd toen ik in de gaten had, dat het dan toch zover was. Het beessie is voor Eep met één hand vast te pakken, gaat mee naar bed en wordt menigmaal liefdevol aangehaald. Hij drinkt uit de beker van Eep mee en hij wil ook een kus voor het slapengaan. Zo heerlijk onschuldig. Dacht ik.

Totdat bleek dat Eep Poes doelmatig inzet om onze opvoeding uit te proberen. Als hij niet in de keuken mag komen, gooit hij vanaf de drempel Poes de keuken in. Je hoort hem denken: Als ik Poes nou gooi, dan móet ik hem wel pakken en dan kan ik lekker wel in de keuken zijn. Heel beledigd is hij, als hij dan toch moet wachten tot ik klaar ben. Ook probeert hij nieuwe regels uit. Als hij Poesje wil hebben, terwijl dat niet mag (want: we zitten aan tafel) vraagt hij stralend: “Mammaaaa? Paaaah?”
En ik… die de hele dag probeert Eep te leren vragen, in plaats van commanderen… ik sta gewoon in dubio. Hij vráágt eindelijk een keertje iets, wat goed! Maar: Poes mag niet aan tafel. Wat nu te doen?

Ik kan je vertellen, het is geen ruzie geworden. En ik heb hem in de gaten. Poes is niet gewoon maar een knuffelbeest om Eep’s emoties te reguleren, sociaal te worden en vermoeidheid mee weg te knuffelen. Poes is een spion. Een stoker. Die zorgvuldig zal worden ingezet op de cruciale momenten in de opvoeding om te zien waar deze zwak is en dan terstond aan te vallen. Ik blijf op m’n hoede.

Miauw!

 

 

7 gedachtes over “Poes

Geef een reactie

