Vrienden

Gisteren zag ik ze weer. Mijn vriendinnen uit de HAVO-tijd. Al zestien jaar (we worden wat ouder, ja) zien we elkaar zo één of twee keer in het jaar. En wat ben ik dankbaar dat we dat nog steeds doen.

Ik ben niet zo’n vriendschapsmens. Niet zo goed in vriendschap sluiten, en niet zo goed in vriendschappen onderhouden. Allerlei gekke eigenschappen vormen samen een pakketje, waarin vriendschap niet zo lekker gedeit. Zo kan ik het prima mensen naar de zin maken en ook een gesprekje aangaan, of luisteren naar wie-dan-ook. Maar van binnen zit een kritische zoeker, die zich afvraagt: zie je mij ook? Zie je achter die gezellige, open, makkelijk communicerende vrouw ook die ingewikkelde ziel? Die zich haast niet durft laten te zien, maar wel heel graag gezien wil worden? En door de tijd heen heb ik gemerkt, dat ik vrouwen niet zo snel een vriendin noem. Omdat ik ze niet zo snel als vriendin voel. Dan moet er toch iets méér zijn, dan dat je gezellig met elkaar kan praten. Wat zeg ik? Er moet voor mij véél meer zijn.

Behalve het feit, dat mensen dus niet zo makkelijk bij mij een plek vinden, denk ik dat ik ook gewoon niet zo’n makkelijke vriendschapsonderhouder ben. Ik vergeet wanneer een vriendin een heel spannend onderzoek heeft. Het lukt me lang niet altijd om na de geboorte van haar koter, direct bij een vriendin op de stoep te staan voor een kraambezoek – waar ik overigens ook ruzie mee heb: kraambezoeken. (Maar daar kan ik weer een hele nieuwe blog aan wijden…) En ik heb gewoonweg niet de mogelijkheid om in de auto te stappen en het land te doorkruisen om op bezoek te komen. Ook afspraken plannen vind ik bergen-lastig. Agenda-management en ik gaan slecht samen. Dat vraagt heel wat van een vriendin en daarvan ben ik me bewust. Maar ik kan tegelijk niet anders, dan mezelf zijn. Met mijn mooie en minder mooie eigenschappen.

Daardoor ben ik al best wat vriendschappen kwijtgeraakt. Mensen aan wie ik mij had gehecht, omdat ik al juist zoveel van mezelf had laten zien en me daar ook veilig bij voelde. Maar het bleek niet bestand tegen een verhuizing. Vriendinnen die zich gepikeerd voelden dat er zo weinig initiatief van mijn kant kwam, of dat ik hun kant niet op wilde reizen en ze al meerdere keren naar mij waren gekomen. Totaal voorbijgaand aan het simpele feit dat ik niet (meer) kon. Die me niet steunden, maar het me kwalijk namen. De echte vriendschap is voorbij. Inmiddels kan ik er niet meer mee zitten. Ik heb maar één hoofd en kan daarmee maar een aantal vriendschappen bijhouden en wat ben ik blij…. -oh, wat een omweg- dat zij daar bij zitten… die HAVO-vriendinnen!

We zijn totaal verschillend, maar hun vriendschap voelt echt als een cadeau. En steeds als ik ze weer zie, besef ik weer hoe bijzonder dat is. Moeiteloos passen ze zich aan als ik ‘beren’op de weg zie. Geen raar trekje, bijzondere vraag of domme grap is hun teveel. Ik voel me geliefd, zoals ik ben. Wauw! Meiden, ik weet dat jullie dit vroeg of laat lezen. Jullie zijn stuk voor stuk bijzonder mooie vrouwen. Onze vriendschap heeft al heel wat doorstaan en ik hoop en bid dat we nog heel veel van zulke heerlijke dagen als gisteren krijgen.

9 gedachtes over “Vrienden

  1. E zegt:

    Kostbaar deze vriendschap… ik heb het van het begin meegemaakt en gezien hóe verschillend jullie allemáál zijn. Wat bijzonder dan dat jullie zijn doorgegaan door dik en dun om met elkaar mee te leven. Het wordt hoe langer hoe mooier!
    Dankbaarheid ook… voor zo’n vriendinnengroep.

    Like

  2. annalois1979 zegt:

    wauw, Maria, wat kun je toch goed schrijven! Het voelt zo als mijn stukje. Ik snap je zo helemaal! Ik heb gelukkig ook een paar échte vriendinnen, maar wat voel je je soms kwetsbaar en onzeker. Ik ben heel trots op je, hoe je het allemaal doet. En ik ben die lieve Havo vriendinnen heel dankbaar dat ze jou op waarde weten te schatten!

    Like

  3. Anne Stekhoven zegt:

    Vriendschappen gedijen het best waar de verwachtingen ophouden en het verheugen in wat ìs begint…

    Mooi stukje Maria. Aanvaarding en liefde horen bij elkaar in relaties. Ook, of moet ik zeggen juist daar waar je kwetsbaar bent. Ik ben ook vriendinnen kwijtgeraakt door mijn beperkte energie. Maar waren het wel èchte vriendinnen vraag ik me nu af.

    Like

Geef een reactie

