Na-praat

Ken je dat…? Behoefte aan na-praat? Ik heb daar behoorlijk last van. Of, nou ja, niet echt last eigenlijk. Ik heb daar behoorlijk schik van. Heb je een uur met je zus zitten bellen, leg je dorstig en bezweet (sorry voor de details, maar zo werkt het nou eenmaal) de telefoon neer, loop je met een rood oor en een stijve arm en tintelende hand naar de keuken om thee te zetten. Daarna naar de wc om dat hoognodige plasje te doen. En ondertussen maakt je hoofd overuren om alle gesproken woorden, leuke gekkigheidjes, fascinerende inzichten een plek te geven ergens in datzelfde hoofd. En na dat harde werken komt het: dan zit je met het bakkie thee op de bank, peinzend voor je uit te staren. En dan móet ik gewoon nog even wat zeggen. Tegen diegene. Na-praat: mijn conclusies nog even droppen, via de whats app of met een kaartje. “Je bent zo leuk” of “ik vond het heerlijk om je even te spreken” of “bedankt voor je fijnheid”. Dat soort dingen. En stiekem denk ik, dat zo’n conclusie het gesprek of bezoekje nog net iets meer glans geeft.

Ja… dat denk ik.

5 gedachtes over “Na-praat

  1. Anne Stekhoven zegt:

    Ik heb na sociale activiteiten soms lang nodig om de gesprekjes en alles wat het in me oproept te verwerken. Positief gezien is dit dan puur nagenieten. Ik ken dit verschijnsel ook in negatieve zin bij onbevredigende gesprekken. Wat ik had willen of moeten zeggen maar niet deed…

    Like

  2. Dorien zegt:

    Ja heel herkenbaar! En goed om zo’n gesprek zo te plannen (voor zover dat gaat) dat je daarna ook echt even de tijd kan nemen om ‘na te praten’ :))
    Je details ook. Haha heel herkenbaar! Voeg ik daar nog aan toe dat je de tendens van het gesprek van mijn gezicht te lezen is.. vaak een dikke glimlach, soms een traan…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

