Koffierituelen

Hij wordt wat dralerig. Eep heeft een poosje zelf moeten spelen, omdat ik bezig was met het huishouden (jaja!). Dat zelf spelen gaat wel prima. Hij kruipt wat heen en weer op de overloop, als ik boven in de badkamer bezig ben. De kamerdeuren van de kamers waar hij niet in mag, zijn dicht. Hij speelt met zijn knuffels op zijn kamer en af en toe komt hij even kijken. Maar als blijkt dat hij niet bij de emmer met sop mag en ik maar sporadisch reageer, keert hij zich weer om naar zijn kamer.
Nu ik klaar ben, til ik hem de trap af naar beneden en daar zet ik hem op de grond. Maar hij wil niet meer. Hij heeft geen zin meer om zelf te spelen. Mijn horloge geeft aan dat het om en nabij tien uur is. “Weet je wat we gaan doen?”, vraag ik, “We gaan koffiezetten.”
Eep spurt op zijn knietjes naar de keuken om daar te gaan zitten. Terwijl ik een koffiefilter in het apparaat doet, informeert hij mij alvast dat het niet alleen koffietijd is, maar vooral koekjestijd. “Koeka! Koeka!”
Ik doe het koffieapparaat dicht, en zet hem aan. Nog voor de bonen malen, doet Eep zijn vinger in de lucht in afwachting van het ratelende geluid. En dan is het tijd om met enorm veel herrie te gaan kletsen. Zó hard, dat hij het malende koffieapparaat overstemd. Gelukkig voor mij is dat maar een paar seconden.
Ik zet de koffiekopjes klaar, doe er alvast suiker in en klets ondertussen met mijn mannetje. Zou ik wel in de gaten hebben, dat hij echt op een koekje zit te wachten? Voor de zekerheid zegt hij het woord Koeka nog een keer of vijftien, tot ik reageer dat hij even moet wachten – dat ik zo klaar ben – en dat hij dan zijn koekje krijgt.
Maar wachten is Gewoon. Niet. Leuk! En dat laat hij even merken.
Heeft hij eenmaal zijn koekje, dan neemt hij een minihapje en legt hem neer op de grond. Om vervolgens regelmatig eraan herinnerd te “moeten” worden dat hij nog een lekker koekje heeft, wat hij mag opeten.

Het gaat elke dag hetzelfde. En toch verveelt het geen moment. Ik begin al te genieten als ik zie dat het ongeveer koffietijd is. “Weet je wat we gaan doen?”

 

2 gedachtes over “Koffierituelen

Geef een reactie

