Thuis

We zijn weer thuis. Bijna twee heerlijke weken zitten er weer op – en hier zijn we weer. Door het weer zijn we een dagje eerder terug dan gepland. Het had niet zoveel toegevoegde waarde om in de regen te wachten tot de vakantie officieel ten einde was.
We vinden het wel best. Eep zal de schommel missen, maar stortte zich op al zijn nieuwe (oude) speelgoed thuis. Maus speelde al een deuntje op de piano en ik heb héérlijk-héérlijk wat post zitten lezen met een theetje.

Een scala aan gevoelens en gedachten zijn in mijn hoofd aanwezig, elke keer als we terugkomen van een vakantie. Ik verbaas me over het verschil van je eenvoudige leventje op een camping en het gecompliceerde leven thuis. Niet dat ik al na een heftige boodschappenronde met een krat vol boodschappen voor de voordeur sta en er al zwoegend en zwetend achterkom dat ik mijn sleutel niet op zak heb – al zal dat ongetwijfeld weer het revue passeren binnenkort.
Maar toch… het vliegt me haast een beetje aan! Niets doen op de camping is.. heerlijk! Een beetje relaxen, om je heen kijken, de buurman groeten, een beetje kijken naar kindjes die aan het spelen zijn. Niets doen thuis is daarentegen.. ongehoord. Zenuwslopend. Ik heb meteen de neiging om de leegte op te vullen. De leegte die op de camping juist zo heerlijk ontspannend was.

En waarom verzamelen mensen zoveel spullen om zich heen? Als we het zo goed volhielden met minder die twee weken? Dat stukje relaxedheid, die eenvoud, ik hoop het altijd nog even vast te houden na de vakantie. De plaatselijke krant wordt resoluut ongelezen bij het oud papier gedaan, mobiel gebruik blijft beperkt. Zo behouden we nog even ons coconnetje. Jammer genoeg lukt het niet om dat vast te houden. Voor mij zou het de perfecte levensstijl zijn. Nu ga ik dus maar weer gauw terug naar dat coconnetje. Om verder te genieten. Nog even weg te kruipen in de vakantie.

Wat ik maar wil zeggen is, dat ik zó dankbaar ben voor de afgelopen tijd. Voor de mogelijkheid om even uit de drukte te stappen en tijd te hebben voor niks. En dankbaar voor de conclusie dat je met weinig heel gelukkig kunt zijn!

Een gedachte over “Thuis

Geef een reactie

