Potje staren

Ik zit op de bank en denk na over het eten van komende week. Ik doe dat bewust per week, zodat ik er dan ook een week níet over na hoef te denken. Lijstje op schoot, pen er bij, meestal met een kop thee. Regelmatig komt het voor dat ik op zo´n moment niets kan bedenken. Helemaal niets. Een soort boodschappenlijst-blackout. En dan ineens overvalt het me: ik kijk uit het raam, ik neem even genoegen met dat ‘niets’ en ik verzink in staren. Mmm.. heerlijk, daar kan ik echt van genieten. Zeker als je zo alleen op de bank zit en het verder stil is in huis.

Lieve mensen, ik ben toe aan een staarpleidooi. Het is de hoogste tijd. Staren is één van mijn dagelijkse bezigheden. Niet dat ik het doe als hobby ofzo, ik heb het gewoon nodig. Staren of dagdromen geeft rust als je indrukken te verwerken hebt. En tegelijk wordt het door de wetenschap omschreven als een moment waarop je brein volop aan het werk is. Grappig hoe dat samen kan gaan.

Met staren is er alleen iets geks aan de hand: iedereen doet het het wel eens, maar o wee als iemand je ziet staren. Dan wappert er binnen de kortste keren een hand voor je neus. “Joehoeeee!” en weg is je staarmomentje. Het wordt je niet gegund.
Probeer het maar eens uit. Ga deze week eens bewust een potje staren in gezelschap. Uiteraard zonder van tevoren aan te kondigen. Aan tafel, als je een date hebt met vriendinnen, op de bijbelstudie of als je op de koffie bent bij je zus. Ben je even niet aan het woord, of niet aan het luisteren, laat je dan lekker zinken in het niets. Blik op oneindig en geniet….! Het zal waarschijnlijk niet lang duren.

Ik denk dat niemand er een hekel aan heeft, om even te resetten en voor zich uit te turen. Zullen we dan gewoon vanaf nu afspreken met iedereen op de hele wereld, dat we elkaar even laten staren als het zover is? Geef die ander even zijn relaxmomentje. En als je dan je gesprekspartner ‘kwijt bent’, dan staar je gewoon lekker even met hem of haar mee… Mmm..!

3 gedachtes over “Potje staren

Geef een reactie

