Vaderdag

Eén van zijn grootste allergieën is hokjesdenken of iedereen over één kam scheren. Mannen in dit geval. Van mannen-versus-vrouwen-verhalen, zoals het bekende Mars en Venusboek gruwelt hij op z’n minst een beetje. Behalve dat hokjesdenken sowieso niet klopt, is Maus ook gewoon one of a kind. Ja, ik weet: iedereen is dat. Maar hij nog meer.
Neem het stereotype beeld van een man zoals dat vaak geschetst wordt. Je zult zien: negen van de tien eigenschappen heeft hij niet:

Houdt van voetbal? Neuh…
Houdt van vissen? Neuh…
Houdt van barbecuen – en dan dus niet alleen het eten, maar ook het ‘echte’ vleesdraaien? Neuh…
Houdt van dromen over auto’s of er aan sleutelen, of erover lezen? Neuh…
Whiskey en sigaren, ja daar houdt hij dan weer wel van en ook goede koffie mag in zijn rijtje.

Zoals ik al zei is hij niet de enige die niet voldoet aan het stereotype beeld. Ik, vrouw, kan maar één ding tegelijk. Dreigt daar een half ander ding bij te komen, dan word ik gek. Iets waar Maus daarentegen in uitblinkt.
Ik ben een piepert. Als ik me niet lekker voel, dan moet ik dat meteen aan iemand melden en het liefst wel een paar keer per dag. Gewoon omdat ik er nu eenmaal héél erg last van heb. Maus daarentegen kan gerust aan het eind van de week zeggen dat hij al een week nauwelijks slaapt vanwege de kiespijn.

Ik denk dat het wel duidelijk is, hè?  Van dat hele mannen/vrouwen denken komt er bij ons niet veel terecht. Nou en dan moet je op zoek naar een passend vaderdagcadeautje… Ik kan je vertellen: dat is een kleine ramp.
1. Zijn lijstje is leeg, want hij is net jarig geweest en over de twee mogelijkheden die er nog op stonden, heeft hij het allebei al gehad. Weg verrassing.
2. Alle vaderdagcadeau-ideeën gaan uit van barbecuevaders met bierbuik die interesse hebben in voetbal.
3. Whiskey en sigaren geven op vaderdag… mwoah, ik vind dat zelf niet heel geschikt. “Hee lieve papa, ik ben zo blij dat je mijn vader bent, geniet van het sigaartje paffen buiten, zonder mij.”
4. Een vaderdag zonder cadeautje vind ik geen optie. Ja, vaderdag is commercieel. Maar laat alle verkopers daar dan maar lekker van genieten; ik wil graag mijn vent laten weten hoe ik (namens Eep natuurlijk) hem waardeer als papa.

Mijn brein borrelde deze keer eens niet en ik zat maar te peinzen wat het nou moest worden. Uiteindelijk heb ik iets bedacht. Niet een geweldige oplossing, hoewel ik denk dat hij er toch geweldig blij mee zal zijn. Verklappen kan helaas niet, want stel je voor dat hij meeleest.

Oh… en mocht het nou zo zijn hè, dat hij meeleest, dan kan ik daar nu mooi gebruik van maken. Lieve Maus, van jou gaan er geen dertien in een dozijn, je bent er één uit duizenden, one of a kind. En ik ben honderd blij dat jij de papa van ons Eepje bent.

Een gedachte over “Vaderdag

Geef een reactie

